Marie Nováková: TICHÁ NOC, TMAVÁ NOC
Imerzné divadlo je divadlo na pomedzí inscenácie, hry a výtvarnej inštalácie založené na interakcii hercov a divákov. Namiesto stabilného sedenia v divadelnej sále predostiera komplexný príbeh na viacerých miestach naraz. Vytvára tak paralelnú realitu, v ktorej si divák sám hľadá svoju cestu príbehom.
INFORMÁCIA PRE DIVÁKOV
- Inscenácia sa odohráva mimo javiska, v rôznych alternatívnych priestoroch DJGT.
- Divákom odporúčame pohodlnú obuv, nakoľko princípom imerzného divadla je presúvanie sa priestormi za zvolenou dejovou líniou.
- V inscenácii sa strieľa, používa sa projekcia, otvorený oheň, dymové a svetelné efekty.
- Inscenácia sa miestami odohráva v stiesnených priestoroch.
- Inscenácia je bez prestávky, ale diváci si môžu kedykoľvek oddýchnuť.
- Pri návšteve predstavenia je vítaný/odporúčaný dress code v štýle neformálneho oblečenia prvej polovice 40. rokov minulého storočia alebo folklórny štýl.
- Kapacita je obmedzená na 70 divákov.
- Svoj názor, dojem či postreh nám môžete napísať na adresu [email protected]
Témou imerznej inscenácie TICHÁ NOC, TMAVÁ NOC tvorivého českého tímu Marie Nováková a Ivo Kristián Kubák je pamätné leto roku 1944. Natáča sa prvý farebný slovenský film „Hanka sa vydáva“. Natáčanie je prerušené prestrelkou medzi partizánmi a gardistami. Práve začalo Slovenské národné povstanie. Filmári a herci sa hlásia do služby v Banskej Bystrici. Jedni odchádzajú ako žurnalisti dokumentovať boj, druhí sa pridávajú ku Frontovému divadlu. Sú plní odvahy, nadšenia a zvedavosti, až kým sa naozaj nestretnú s krvavou realitou vojny, v ktorej nie je jasné, kto stojí na čej strane, kto je v práve, kto je hrdina, kto vojnový zločinec, kto bojovník za slobodu a kto podvodník. Blúdia tmavým lesom, z leta je jeseň a začína snežiť.
Autorská imerzná inscenácia TICHÁ NOC, TMAVÁ NOC je napísaná priamo pre umelecký súbor Divadla Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene pri príležitosti Roku slovenského divadla 2020. Scenár vychádza z dobových dokumentov, pamätí, korešpondencií, denníkov a filmov, ktoré sa viažu k týmto dramatickým udalostiam. V rámci prepojenia s Rokom slovenského divadla 2020 zachytáva aj unikátnu úlohu umelcov – hercov, cirkusantov, filmárov, hudobníkov počas SNP. Diváci budú mať možnosť úplne sa ponoriť do paralelnej reality vybudovanej v málo známych priestoroch divadla a nájsť si vlastnú cestu príbehom, ktorý ich zavedie do chaotického leta a jesene roku 1944 vo Zvolene, v Banskej Bystrici a okolí.
OSOBY A OBSADENIE
Paľo Bielik | Richard Sanitra |
František Zvarík | Ondřej Daniš |
Hanka Cveková | Veronika Slamková |
Generál Ján Golián | Štefan Šafárik |
Karol Krška | Marián Andrísek a.h. |
Peter Matejka (vodič) | Marián Kološta a.h. |
Andrej Bagar | Vladimír Rohoň |
Ján Chovanec (iluzionista) |
Juraj Smutný |
Eugen Medek | Michal Ďuriš |
Tamara Alexandrovna (speváčka) | Svetlana Hank Sarvašová |
Mária Perháčová (hadia žena) | Tereza Kmotorková a.h. |
Karol Móži (harmonikár) | Ján Marcinek |
Tereza Maryková (odbojárka) | Jana Pilzová |
Matej Styk (prokurista Tatrabanky) | Daniel Výrostek |
Júlia Styková | Lucia Letková |
Michal Golcbár (zbeh) | Marek Rozkoš |
František Molínek (zbeh) | Lukáš Keškeš * |
Filip (vojak) | Henrich Pittner * |
Zdena Šebšajevičová (lekárka) | Dana Karolová |
Karla Kudjová (sestrička) | Iveta Marcineková |
Katarína Horská (sestrička) | Katarína Rozkošová |
Alexandra Sekulová (produkčná) | Vladena Škorvagová |
Anna (gazdiná na fare) | Zlatica Gillová a.h. |
Anton Šalát (farár) | Ján Selecký a.h. |
Braňo (vojak) | Kevin Ivanko * |
Tomáš (vojak) | Filip Brišák * |
Marián (vojak) | Richard Galdun * |
Gita | Lucia Šcecinová * |
Zuzana Kudjová | Andrea Süttöová * |
Antónia Pivolusková | Jana Kleinová * |
Gardista, Andrej Smolárik (vojak) | Andrej Bílik * |
Chalan, Walter Kroger (veliteľ SS Zvolen) | Lukáš Frankovič * |
Chalan, Hans Peter (veliteľ SS Banská Bystrica) | Samuel Teicher * |
Biela | Janka Balková * |
spev a hlasy | Adriana Cieslaková, Petr Filák, Jan Chalupka |
A zamestnankyne a zamestnanci DJGT | |
* poslucháčky a poslucháči 2. ročníka katedry herectva FDU AU v Banskej Bystrici |
INSCENAČNÝ TÍM
Réžia | Ivo Kristián Kubák |
Dramaturgia |
Marie Nováková |
Preklad a dramaturgia | Ján Chalupka |
Kostýmy a scéna | Aneta Kučeříková |
Hudba a zvukový design | Petr Filák |
Rešerše | Alena Zemančíková, Marie Nováková, Jan Chalupka |
TICHÁ NOC, TMAVÁ NOC – ČASTÉ OTÁZKY DIVÁKOV
Inscenácia TICHÁ NOC, TMAVÁ NOC je prvou imerznou premiérou Divadla Jozefa Gregora Tajovského vo Zvolene. Imerzné divadlo je divadlo na pomedzí inscenácie, hry a výtvarnej inštalácie. Namiesto stabilného sedenia v divadelnej sále predostiera komplexný príbeh na viacerých miestach naraz. Vytvára tak paralelnú realitu, v ktorej si divák sám hľadá svoju cestu príbehom. V súvislosti s touto netradičnou a na Slovensku takmer neznámou formou divadla kladú diváci rôzne otázky. Dramaturgička DJGT Uršuľa Turčanová odpovedá na najčastejšie:
Pre koho je inscenácia určená?
Inscenácia TICHÁ NOC, TMAVÁ NOC je určená každému, kto má chuť vydať sa na dobrodružnú a trochu aj tajomnú cestu. Pre každého, koho zaujímajú príbehy osobností aj obyčajných ľudí počas SNP. Pre študentov a pedagógov. Pre každého, kto si chce povedať: „Bol som pri tom.“
Čo je témou inscenácie?
Inscenácia sa odohráva v roku 1944 a tematicky sonduje výnimočnú úlohu umelcov – hercov, cirkusantov, filmárov, hudobníkov počas SNP. Približuje Frontové divadlo, ktoré tu pôsobilo počas SNP ako aj ďalšie dramatické udalosti vo Zvolene, v Banskej Bystrici a okolí. Inscenácia tvorí prvý príspevok DJGT k Roku slovenského divadla 2020. V rámci prípravy si tvorcovia a protagonisti kládli otázku, ako by sa ako umelci zachovali v krízovej vojnovej situácii. Inscenácia predkladá príbehy o tom, ako povstanie zamávalo osudmi obyčajných ľudí, o ktorých sa v učebniciach dejepisu nepíše.
Prečo sú vstupenky nečíslované?
Vstupenky sú nečíslované, pretože diváci nebudú mať svoje miesto. Budú sa pešo presúvať priestormi divadla. Kapacita je optimalizovaná na 70 divákov kvôli plnohodnotnému zážitku.
Ktorým vchodom mám prísť na predstavenie?
Vstup je štandardne hlavným vchodom divadla, následne dostanú diváci ďalšie informácie.
Ako budem vedieť, čo môžem a čo nemôžem počas predstavenie robiť?
Každý jeden divák dostane „Pravidlá pre divákov“. Tie zrozumiteľne v niekoľkých bodoch vysvetlia, ako sa má divák správať počas predstavenia.
Môžem sa s hercami rozprávať a vstupovať do deja?
Nie, v tomto zmysle inscenácia interaktívna nie je. Divák je v úlohe pozorovateľa postáv a detailov prostredia, nemôže vstupovať do deja a oslovovať hercov (ani keď ich pozná).
Ako sa treba obuť a obliecť?
Vzhľadom na to, že väčšinu času strávia diváci chôdzou, odporúčame pohodlnú obuv a oblečenie. V rámci rôzne zariadených priestorov bude mať jeden aj oddychový charakter. Presuny budú aj po schodoch.
Čo je to imerzné divadlo?
Imerzné divadlo je divadlo na pomedzí inscenácie, hry a výtvarnej inštalácie. Latinské slovo „immersionem“ značí „ponorenie sa“. Prívlastok „imerzné“ označuje, že ide o hlbšie ponáranie sa do deja a do alternatívnej reality. Každý divák si po celý čas sám určuje smer svojho pohybu a vytvára si tak svoj vlastný príbeh v rámci „veľkého“ príbehu. Imerzné divadlo sa v súčasnosti hrá na všetkých kontinentoch, prvé známe súbory boli z Anglicka, Rakúska a Dánska.
Uvidím všetky časti inscenácie, opakujú sa v časovej slučke?
Nie. Inscenácia sa hrá paralelne na viacerých miestach a na všetkých miestach plynie čas dopredu. Prakticky teda nie je možné vidieť všetko na jeden raz, dokonca ani na dva či tri razy. Dá sa to prirovnať k stroju času – keby bol človek prenesený do minulosti, tiež by nemohol byť súčasne všade a stál by pred voľbou, čo chce v danom čase vidieť na vlastné oči. Diváci majú na každej návšteve inscenácie možnosť zažiť a vyskladať si iný zážitok.
Stvárňujú herci skutočné postavy?
Vo väčšine prípadov áno. Diváci môžu v danom roku 1944 stretnúť známych hercov ako je Andrej Bagar, František Zvarík, Paľo Bielik, Anna Cveková, vystupujú tu tiež ďalší členovia Frontového divadla, bežní občania žijúci v tej dobe, generál Ján Golian, partizáni, gardisti, ženy, ktoré počas povstania zohrali nedoceniteľnú úlohu ako ošetrovateľky i bojovníčky a ďalší. Dôležitú dejovú líniu tvorí tragický lokálny príbeh, ktorý sa odohral na moste v Hájnikoch, kde falošní partizáni okradli a zavraždili dvanásť civilistov, medzi nimi prokuristu zvolenskej Tatrabanky a hájnického farára.
Koľko hercov v inscenácii účinkuje?
V inscenácii účinkuje celý umelecký súbor DJGT, hostia Zlatica Gillová, Ján Selecký, Marián Andrísek, Tereza Slavkovská, Marián Kološta a celý druhý ročník katedry herectva Akadémie umení v Banskej Bystrici. Spolu s potrebným personálom ide až o 40 účinkujúcich.
Kto inscenáciu pripravuje?
Režisérom je Ivo Kristián Kubák, ktorý je priekopníkom v tvorbe imerzného divadla v československom kultúrnom prostredí. Autorkou scenára podľa dobových dokumentov je Marie Nováková, ktorá zastrešuje s domácim Jánom Chalupkom aj dramaturgiu. Výtvarnú stránku má na starosti Aneta Kučeřiková. Scénickú hudbu tvorí Petr Filák. Český tím spolupracoval v Prahe na viacerých imerzných inscenáciách pod hlavičkou divadla „Tygr v tísni“.