Katarína Kucbelová – Peter Palik: ČEPIEC
Živé divadelné metafory inšpirované knihou o autentickom hľadaní svojich koreňov
Inscenácia ČEPIEC začína podobne ako kniha. Katka opúšťa rušné mesto a prichádza na Šumiac, kde ju očakáva jedna z posledných žien, ktorá ešte vie ušiť tradičný šumiacky Čepiec. Túto ženu bude volať Iľka a bude sa u nej učiť tento čepiec ušiť. Spomienky oboch žien sa prelínajú a Katka nachádza viacero paralel so svojím životom. Tiež spoznáva život vo vyľudňujúcej sa obci a je konfrontovaná s ich každodennými problémami. Niektoré vyplývajú z povrchného čiernobieleho myslenia, iné zo strachu odhodiť ochranný obal a odhaliť vnútro.
Pulzujúca živá inscenácia je vytvorená netradičnou kombináciou činoherného divadla s výrazovým pohybom, choreografiou, reprodukovanou aj živou hudbou, spevom a atmosférickými projekciami. Divadelné obrazy sledujú Katku v cykle roka a vytvárajú mozaiku konkrétnych i nadčasových zážitkov. Šitie sa miestami stáva terapiou a pomenúvajú sa popri ňom aj zamlčané a tabuizované témy, dôležité pri hľadaní vlastných koreňov.
Kniha autorky Kataríny Kucbelovej Čepiec získala od svojho vydania v roku 2019 mnohé významné ocenenia. Nevšedné beletristická prvotina autorky, ktorá dovtedy vydala štyri básnické zbierky, zaujala pútavým oscilovaním medzi úprimnou osobnou spoveďou a objektívnym zachytením postrehov o ľudovom folklóre, o spolužití Šumiačanov s Rómami, o stereotypoch, vrátane tých, v ktorých sama žila. Otvorene priznáva, že k folklóru má zdržanlivý vzťah, poctivo však hľadá jeho pôvodnú dušu a načúva jeho odkazu.
Peter Palik ako režisér a dramatizátor vytiahol z knihy Čepiec tie najinšpiratívnejšie motívy. Viaceré z nich sa týkajú regiónu, v ktorom Divadlo Jozefa Gregora Tajovského pôsobí, keďže dej sa odohráva v obci Šumiac pod Kráľovou hoľou a autorkine spomienky sa dotýkajú detstva v Banskej Bystrici. Témy rezonujúce v regionálnom i celospoločenskom meradle sú zobrazené reportážnym neposudzujúcim pohľadom.
Zámerom inscenácie je podporiť cez pútavé divadelné obrazy súčasného príbehu rozvoj senzitívnosti, tolerancie a kritického myslenia u divákov vrátane študentov vo veku, kedy sa stávajú súčasťou spoločnosti. Odhaľovaním predsudkov, stereotypov a povrchného uvažovania je inscenácia Čepiec súčasťou 72. divadelnej sezóny DJGT v znamení demaskovania.
Dĺžka predstavenia: 90 minút bez prestávky
Odporúčame od 15 rokov
OSOBY A OBSADENIE
Katka | Tereza Kmotorková (Slavkovská) a.h |
Iľka | Dana Karolová |
Mladá Iľka | Mária Knoppová |
Gizela, Iľkina svokra | Svetlana Hank Sarvašová |
Iveta, Iľkina matka, Katkina matka | Iveta Marcineková |
Iľkin otec, Režisér | Ondřej Daniš |
Iľkin muž, Reportér, Rómsky chlapec | Daniel Výrostek |
Psychologička, Suseda | Lucia Letková |
Jano, Fujarista | Juraj Smutný |
Milan, Varínčan, Policajt | Marek Rozkoš |
Pán, Rómsky chlapec | Ján Marcinek, a.h. |
Šumiačania, Rómovia, muži, ženy, deti, chór | všetci |
INSCENAČNÝ TÍM
Réžia | Peter Palik |
Dramaturgia | Uršuľa Turčanová |
Scéna | Peter Palik |
Kostýmy | Viktória Csányiová |
Projekcie | Veronika Šmírová |
Hudba | Martin Geišberg |
Hudobná spolupráca | Daniel Špiner |
Pohybová spolupráca, choreografie | Libuša Bachratá |
Inscenáciu finančne podporilo Občianske združenie KLUB PRIATEĽOV DJGT
PODCASTY O ČEPCI (všetky podcasty s tvorcami)