Peter Palik: HAUERLAND
Inscenácia podľa osudov karpatských Nemcov na strednom Slovensku
Premiéra inscenácie otvorila 49. ročník Zámockých hier zvolenských ako doslovné vyvrcholenie 74. sezóny s mottom DOMOV. V hre sa striedajú lyrické a masové obrazy, z ktorých vyžaruje nesmierna vitalita obyvateľov Hauerlandu ako i fatálny dopad historických udalostí na národnostne zmiešané územie stredného Slovenska. Fiktívny príbeh inšpirovaný skutočnými osobami i udalosťami začína v lete roku 1933, keď sa v Nemecku dáva do pohybu nacistický „pekelný stroj“. Nenápadný incident počas žatevných osláv, alebo nedostatok tovaru v obchode sa nečakane stávajú skúškou súdržnosti vzájomných vzťahov, ktoré boli harmonické dlhé stáročia predtým. Ide o javiskovú rekonštrukciu udalostí pred, počas a po druhej svetovej vojne, zameranú na pútavé a nedostatočne známe lokálne dejiny. Projekt Hauerland nadväzuje na inscenácie Tichá noc, tmavá noc, Polnočná omša alebo Čepiec.
Nemeckí prisťahovalci, ktorí prichádzali v stredoveku na pozvanie úradov na naše dnešné územie prispeli k urýchlenému rozvoju spoločenského charakteru slovenskej majority. Stopy karpatských Nemcov sú v architektúre miest a obcí, hospodárskom vývoji, spoločnej kultúre. Po expanzii fašistickej ideológie v 20. storočí sa dovtedajší spoluobčania začali rozdeľovať podľa etnického a ideologického kľúča. Následne však boli svedkami nezmyselných masakier z oboch stranách vojnovej barikády. Po porážke hitlerovského fašizmu bola drvivá väčšina karpatských Nemcov na základe kolektívnej viny zbavená občianskych práv a násilne vysťahovaná z Československa. Niektorí potomkovia obetí, následkom dlhodobého ignorovania a relativizovania boľavej historickej témy, dodnes potláčajú svoju identitu a korene.
Autor a režisér v jednej osobe P. Palik vychádza z autentických spomienok a pestrých dobových prameňov, pričom dokumentárne súvislosti prezentuje dynamickou a vizuálne pôsobivou formou. Cez konkrétne životné príbehy, striedavé pocity ľudského smútku i šťastia sa inscenácia dotýka univerzálnych otázok, ktoré stále rezonujú aj v dnešnej spoločnosti. Originálny presah a atraktívne spracovanie problematiky v hre Hauerland výrazne podporila kreativita a súhra celého inscenačného tímu.
Odporúčame od 15 rokov
Foto poster: Vanda Mesiariková
Foto: Vanda Mesiariková
(https://www.portfolio.vandamesiarikova.sk/)
OSOBY A OBSADENIE
| FARÁR, GUSTÁV ROTH, STARÝ ALTMAN |
Vladimír Rohoň |
| HANS MILLER, VOJAK | Michal Ďuriš |
| JOZEF HAUSNER | Ondřej Daniš |
| HERMANN, ŠTEFAN KLEIN, ŽANDÁR | Marek Rozkoš |
| KARL SCHLANGER | Daniel Výrostek |
| DÁVID ALTMAN | Ondrej Ferko |
| MARTA GRESSNEROVÁ | Svetlana Hank Sarvašová |
| HELGA MILLEROVÁ | Dana Karolová |
| VILMA HAUSNEROVÁ | Iveta Marcineková |
| ANTÓNIA PILCHOVÁ | Barbora Špániková |
| ESTER ALTMANOVÁ | Dominika Výrostek Misárová |
| JOZEFÍNA HRDÁ | Lucia Letková |
| MÁRIA HAUSNEROVÁ | Tereza Kmotorková a.h. |
| JANKO HOLUB | Ján Marcinek a.h. / David Szoke a.h |
| CIGÁNSKY PRIMÁŠ | Marcel Berky a.h./Miroslav Trebuľa a.h. |
| CHLAPI V KRČME, PARTIZÁNI |
Rastislav Kohút, Michal Vasil |
| V inscenácii sú použité zábery z dokumentárneho filmu LEBO SME NEMCI autora Michala Hirka a voľné zdroje z internetu. | |
INSCENAČNÝ TÍM
| Réžia | Peter Palik |
| Dramaturgia | Ján Chalupka |
| Scéna | Peter Palik |
| Kostýmy | Eva Farkašová |
| Hudba | Martin Geišberg, Daniel Špiner |
| Pohybová spolupráca | Libuša Bachratá |
| Bojové scény | Petr Nůsek |
| Projekcie | Veronika Šmírová |
| Odborná spolupráca | Ľuboš Ihring |
| Jazyková spolupráca | Mária Iždinská Neuschlová |
Ďakujeme za spoluprácu na príprave inscenácie: Archívu Múzea SNP v Banskej Bystrici, Múzeu kultúry karpatských Nemcov, Karpatskonemeckému spolku, Margite Gajdošovej, Jánovi Ihringovi, Viliamovi Neuschlovi, Jánovi Gretschovi a Michaele Šimonovičovej
Video : Stanislav Králik
























